... :: همت :: ...

استانداردهای ضد آب و ضد گرد و غبار چگونه است؟

يكشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۶، ۰۸:۵۲ ب.ظ

شاید شما هم در توضیحاتی که درباره گجت های مختلف نوشته شده است به عبارت هایی مشابه: «استاندارد IP۵۶» برخورده باشید. اما معنی این عبارت چیست؟

در این نوشته سعی داریم شما را با این استاندارد آشنا کنیم.

IP در واقع از حروف اول کلمات Ingress Protection به معنی «مقاومت در برابر نفوذ ذرات خارجی» تشکیل شده است. این استاندارد یک شیوه‌ی عددگذاری است که میزان مقاومت دستگاه را در برابر آب یا گرد و غبار مشخص می‌کند. در مقابل IP دو عدد نوشته می شود. این روش که یک استاندارد جهانی است توسط اکثر کارخانه های سازنده لوازم الکترونیکی به کار برده می شود.

به عنوان مثال در توضیحات اکثر محصولات شیائومی این عبارت را مشاهده می کنید. مثلا در مورد دستبند هوشمند می بند ۲ و نیز ساعت هوشمند Amazfit شیائومی می بینید که این محصولات دارای استاندارد ضد آب و گرد و غبار IP67 هستند. همچنین در توضیحات قلم Mi TDS تستر سلامت آب شیائومی استاندارد ضد آب IPX6 ذکر شده است.

مطابق آنچه ذکر شد عبارت IPXX متشکل از دو بخش عددی است که در مقابل حروف I و P قرار می گیرد و بیانگر میزان حفاظتی است که دستگاه در برابر نفوذ گرد و خاک و آب دارد. عدد اول که می تواند از صفر الی شش باشد، نشان دهنده میزان نفوذ در برابر جامدات یا همان گرد و غبار و خاک است؛ و عدد دوم که عددی بین صفر تا ۸ است، میزان حفاظت در برابر آب و رطوبت را نشان می‌دهد.

هر قدر این عددها بزرگ‌تر باشند، دیوایسی که این استاندارد را دارد، بیشتر در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است. یعنی اگر دستگاهی استاندارد IP68 را داشته باشد، می‌توانیم بگوییم کاملاً در برابر گرد و غبار مقاوم است و پایداری بسیار خوبی در برابر آب دارد.

در ادامه میزان محافظت در برابر نفوذ مواد جامد و نیز آب بر طبق این استاندارد را مشاهده می کنید:

رقم اول کد IP (حفاظت در برابر مواد جامد)

۰. محافظت ویژه ای ندارد.

‎‎۱. محافظت شده در برابر مواد جامد با ضخامت بیش از  ۵۰ میلی‌متر.

۲. محافظت شده در برابر مواد جامد  با ضخامت بیش از  ۱۲٫۵ میلی‌متر.

۳. محافظت شده در برابر مواد جامد  با ضخامت بیش از   ۲٫۵ میلی‌متر.

۴. محافظت شده در برابر مواد جامد با ضخامت بیش از  ۱ میلی‌متر.

‎‎۵. محافظت شده در برابر گرد و غبار؛ نفوذ محدود (حفاظت نسبی).

۶. محافظت شده در برابر گرد و غبار.

رقم دوم کد IP (حفاظت در برابر آب)

۰. محافظت ویژه ای ندارد.

‎‎۱. محافظت شده در برابر ریزش عمودی قطرات آب.

‎‎۲. محافظت شده در برابر ریزش قطرات آب زمانی با ۱۵ درجه زاویه.

‎‎۳. محافظت شده در برابر پاشیده شدن آب تا زاویه ۶۰ درجه.

‎‎۴. محافظت شده در برابر پاشیده شدن آب با هر زاویه ای.

‎‎۵. محافظت شده در برابر اسپری آب با فشار کم به مدت حداقل ۳ دقیقه.

‎‎۶. محافظت شده در برابر اسپری آب با فشار زیاد به مدت حداقل ۳ دقیقه.

‎‎۷. محافظت شده در برابر تاثیرات شناور شدن در آب تا عمق ۱ متری به مدت ۳۰ دقیقه.

‎‎۸. محافظت شده در برابر تأثیرات شناور ماندن در آب با عمق بیش از ۱ متر. شرایط دقیق برای هر دستگاه توسط سازنده مشخص می‌شود.

بدین ترتیب اگر دستگاهی دارای استاندارد IP67 باشد، گرد و غبار هرگز نباید بتواند وارد آن شود و این دستگاه باید بتواند حداقل ۳۰ دقیقه در عمق یک متری آب بماند، بدون آن‌که ذره‌ای رطوبت داخل آن نفوذ کند. پس می‌توانید با خیال راحت در حمام  از می بند ۲ و یا ساعت هوشمند Amazfit خود استفاده کنید.

کپی از : http://www.xiaomishop.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۲۷
محمد حسن کاظمی

نظرات  (۹)

ممنون بابت این محصولات خوب شیائومی
ساعت های هوشمند آماز فیت خیلی عالی هستند 
https://mihamrah.com/

اطلاعات مفید و جالبی بود، خیلی ممنون از این اطلاعات مفید 

یک سوال بنده می بند 4  شرکت شیائومی دارم و آیا این مورد برای مچ بند هوشمند من صدق می کنه؟

 

ممنون اطلاعات جالبی بود

شیائومی

شیائومی

شیائومی

۲۸ شهریور ۰۰ ، ۱۱:۱۵ درمان بواسیر

بهترین جراح <a href="https://drmahdiani.com/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%BE%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86/">بازسازی سینه</a> در تهران دکتر یدالله مهدیانی شناخته می شود.
 

۲۸ شهریور ۰۰ ، ۱۱:۱۶ جراح پلاستیک

بهترین جراح بازسازی سینه در تهران دکتر یدالله مهدیانی شناخته می شود.
 

۱۸ مهر ۰۰ ، ۰۲:۰۴ کلینیک لیزر

تا چندین سال پیش بهترین و مطمئن ترین روش برای درمان شقاق، عمل های جراحی بوده که اکثرا با هزینه های بالا و طاقت فرسا همراه بوده ولی با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در دنیای پزشکی، روش درمان با لیزر پدید آمد که هم تاثیر گذاری بیشتری دارد و هم عوارض آن خیلی کمتر از سایر روش ها است. برای اطلاعات بیشتر و اطلاع از هزینه های <a href="https://clinic-laser.ir/%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F/">لیزر شقاق</a> به سایت کلینیک لیزر شفا مراجعه کنید.
 

۱۸ مهر ۰۰ ، ۰۲:۰۵ کلینیک لیزر

تا چندین سال پیش بهترین و مطمئن ترین روش برای درمان شقاق، عمل های جراحی بوده که اکثرا با هزینه های بالا و طاقت فرسا همراه بوده ولی با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در دنیای پزشکی، روش درمان با لیزر پدید آمد که هم تاثیر گذاری بیشتری دارد و هم عوارض آن خیلی کمتر از سایر روش ها است. برای اطلاعات بیشتر و اطلاع از هزینه های لیزر شقاق به سایت کلینیک لیزر شفا مراجعه کنید.
 

۱۸ مهر ۰۰ ، ۰۲:۵۲ تهویه مطبوع

خرید داکت اسپلیت نوعی سیستم گرمایشی و سرمایشی می باشد که در تابستان، محیط را خنک و در زمستان محیط را گرم می کند.ارتباط بین یونیت داخلی و یونیت خارجی توسط لوله های مسی عایق شده صورت می گیرد. نحوه ی کارکرد آن به این صورت است که کندانسور، گاز خنک شده را به یونیت داخلی ارسال می کند، در داخل یونیت داخلی گرمای محیط توسط گاز گرفته می شود و به هوای سرد تبدیل می شود، هوای سرد هم توسط فن به محیط می شود. شرکت تهویه نوین ایرانیان با بهره گیری از کادری مجرب و حرفه ای، متشکل از مهندسین با تجربه و نیروهای متخصص بر آن است تا در مسیر تحقق مشتری مداری گامهایی مؤثرتر بردارد. در این راستا با ارائه محصولاتی با کیفیت، عملکردی مطلوب، هزینه ای بهینه و نیز خدمات پس از فروش، در پی جلب رضایت مشتریان گرامی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر به وبسایت شرکت تهویه نوین ایرانیان مراجعه فرمایید.                    
 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی